قلعه ی قلعه تل

قلعه ی قلعه تل

 

بنای برج قلعه تل در شهر تاریخی قلعه تل در شمال استان خوزستان حد فاصل شهرستان‌های باغملک و ایذه در مسیر شاهی استان فارس و خوزستان قرار دارد. بنای اولیه قلعه حدود سال 1790 میلادی ساخته شده است. تل شهری در شمال خوزستان است که قدمت آن به 2500سال قبل می رسد.

میراث تاریخی عیلامیان که از شمال با شهرستان ایذه و از جنوب با شهرستان باغملک ارتباط دارد و در گوشه گوشه مساحت 8/6 کیلومتری خود بناهایی از دوران های مختلف تاریخی را جای داده است. از عیلامیان و ساسانیان گرفته تا قاجار -بنای این قلعه به محمد تقی‌خان چهارلنگ بختیاری نسبت داده می‌شود.

وی که هم عصر با حکومت فتحعلی شاه قاجار بود، شورش خود‌ علیه حکومت مرکزی را از اواخر این دوران آغاز و تا وقتی که در دوره حکومت محمد شاه قاجار دستگیر و به تهران منتقل شد، فرمانروایی منطقه بختیاری حاشیه زاگرس را در این بنا به عهده داشت .

این روزها اگرچه چیز زیادی از قلعه مشهور شهر باقی نمانده است، اما در کتاب های تاریخی هنوز هم می توان وصف عظمت این قلعه را خواند. چنان که در سفرنامه سر هنری لایارد ـ گردشگر انگلیسی- آمده است: «قلعه دارای چهار برج و به شكل مربع ساخته شده و در یكی از زاویه های آن یك عمارت چهار ضلعی احداث شده بود كه در طبقه فوقانی آن لامردون و یا مهمان خانه قرار داشت. در طبقه تحتانی راهرو مسقف طویلی این ساختمان را به محوطه مركزی قلعه متصل می‌ساخت.

قلعه دارای دو حیاط بود كه قسمت بیرونی جهت میهمانان و مستخدمین و گارد محافظ و قسمت داخلی مخصوص خانواده خان شامل خانواده محمد تقی خان و برادرش آكلب‌علی بود . روی برج ها و دیوارهای قلعه چند قبضه تفنگ سنگین فتیله ای نصب شده بود كه هر كدام هشت یا نه پا طول داشته و قابل حمل بودند. این تفنگ‌ها روی محور و حلقه های مخصوصی می چرخیدند و با یك نوع گلوله های بزرگ و مقداری گلوله های كوچك و تكه پاره‌های آهن مسلح می‌شدند.

گرچه قلعه از سنگ و آجر ساخته شده بود و می توانست در برابر حملات و یورش های غیر منظم محلی پایداری نماید ولی در برابر آتش توپخانه یك نیروی عظیم نمی‌توانست مقاومت داشته باشد.»پای این قلعه رودخانه‌ای جاری است كه از قدیم مهم ترین منبع تأمین آب ساكنان منطقه بوده است .

منبع : http://www.cloob.com/c/iranian_solidarity/





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : محسن
تاریخ : جمعه 16 آبان 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: